•   Kontakt  |
  •   Sitemap  |
  •   Forside  |
  •   Salgssteder  |
  • Kategorier


    Søg

    Fortæl det til en ven

    Login til Biobim Familie



    Diætist Biobim, klumme
    Hyggeligt sammen ved bordet
    Seneste klumme: Hyggeligt sammen ved bordet



    Graviditet


    Graviditet, når du er gravid

    Når du er gravid, er det vigtigt at spise godt og sundt. Under graviditeten opstår et let øget behov for energi og næring. Det betyder ikke, at du skal spise mere, når du er gravid, men du være særlig opmærksom på kvaliteten af din kost. Vi vil nu kort gennemgå nogle anliggender og anbefalinger.

    Når du er gravid, arbejder dit fordøjelsessystem mere effektivt. Din krop udvinder mere af din næring end før. Under de første tre måneder opbygger din krop et forråd af næring og fedt. En vægtforøgelse på omkring tre kilo er meget normalt i løbet af denne periode. Diæter under graviditeten er ikke en god idé. Så bliver det svært at få nok af den næring, du har brug for. Du og dit barn risikerer derfor at komme til at lide af underskud.

    Hvor er de kilo?

    Spædbarn 3,15 kilo
    Moderkage 1,0 kilo
    Livmoder 0,5 kilo
    Ekstra blod 1,5 kilo
    Bryster 0,5 kilo
    Ekstra fedt 3,0 kilo
    Ekstra fugt 2,0 kilo
    Samlet
    12 kilo

    Når du er gravid, anbefales følgende som dagsgennemsnit:

    •    (Mørkt) brød 6 stykker
    •    Kartofler, ris eller pasta 200 gram
    •    Grøntsager 3-4 store skefulde (200 gram)
    •    Frugt 2 styk (200 gram)
    •    Mælk eller mælkeprodukter 2-3 glas (400 ml)
    •    Ost  20 gram
    •    Kød (produkter) eller vegetariske alternativer 120 gram (tilberedt)
    •    Margarine, bageprodukt eller olie 40 gram
    •    Væske 1,5 – 2 liter (deriblandt 2-3 glas mælk)

    Kilde: 'Food Centre Holland'


    D-vitaminer og folinsyre kan være i underskud i din kost. Forskning viser, at kvinder, som tager ekstra folinsyre, har mindre chance for at få et barn med rygmarvsbrok. Det er bedst at begynde med at tage det, når du ved, du gerne vil være gravid. Folinsyre er nødvendigt fra fire uger før undfangelsen og gennem de første otte uger af graviditeten. Hvis du ikke har brugt folinsyre før graviditeten, kan du begynde, når du ved, du er gravid. Du har brug for 0,4 milligram folinsyre per dag.

    Dit barns knogler begynder allerede at vokse mellem fjerde og sjette uge. D-vitaminer sørger for calcium i knoglerne. Det anbefales at bruge fem ekstra mikrogram D-vitamin dagligt fra den fjerde måned af graviditeten.

    Når du er gravid, kan du fortsætte med at spise vegetarisk. Det er fuldt ud muligt, hvis du bliver ved med at variere din mad.

    Vegetarisk kostplan for en gravid kvinde

    Fuldkornsbrød 6 skiver
    Ost 1-2 skiver
    Nøddepuré som smørepålæg/nødder som snack eller i salat  
    Frugt 2 stykker (200 gram)
    Mælk eller mælkeprodukter 2-3 glas
    Kartofler, pasta eller ris 200 gram
    Grøntsager 3-4 (200 gram)
    Margarine, bageprodukter eller olie 40 gram
    Væske 1½ - 2 liter (deriblandt 2-3 glas mælk)
    Vegetariske produkter 100-120 gram per dagfor eksempel: sojabønneost, fisk, BioBurger ®, æg, ost, bælgfrø (75 g tilberedte)

    C-vitamin fremmer optagelsen af jern. Det er vigtige at bruge noget, der er rigt på C-vitaminer (frugt eller grøntsager) i hvert måltid. For eksempel et glas appelsinjuice til morgenmad eller frokost.

    Udvalgte produkter
    Biobim Baby
    Biobim Baby
    Biobim glutenfri grød ris mel. Økologisk risgrød, sund skemad for spædbørn.
    Græskar-blomkål
    Græskar-blomkål
    Grøntsagsmos med biodynamisk kvalitet.
    BiobimLac 2
    BiobimLac 2
    BiobimLac 2 er en økologisk mælkeblanding særligt for spædbørn fra seks måneder.





    Site: The Projects   Copyright © 2010-2018 Biobim